Translate

zondag 24 mei 2015

Knikkers... ja of nee? (nav reacties op onze fb-pagina)

Knikkers... er kwamen reacties van juffen. 'Knikkers zijn niet geschikt voor zo'n jonge kinderen'. Geen motivatie van hun reactie. Dus Juf blijft zich afvragen waarom andere juffen zo reageren.
Er zijn immers ook parels in de klas, en andere fijne materialen die op plekken kunnen belanden waar ze niet voor geschikt zijn (inslikken, in hun neus of in hun oren stoppen, ik zeg maar wat... omdat ik veronderstel dat dat de reden van de reacties is: Gevaarlijk!).

Als beheerder heb ik die reacties verwijderd.
Met alle respect en begrip voor andere leerkrachten en ieders' stijl en aanpak en gevoel.






Maar...

in ons klasje zijn de kleuters en peuters gewoon om te experimenteren en te exploreren.
Dat heeft namelijk zijn reden: hoe meer materialen ze leren kennen, hanteren, ontdekken,..., hoe meer ze uitgedaagd worden om er op een creatieve manier mee om te gaan.
Gevaar is er altijd en overal. Iedereen glijdt wel eens uit, of valt wel eens ergens af,... bijvoorbeeld.
Toezicht houden, dichtbij blijven, tijdig ingrijpen, bijsturen en ondersteunen, impulsen geven, kinderen alert maken voor mogelijke gevolgen,... het hoort allemaal bij het leerproces van 'omgaan met...'.
We hebben in de klas hout en stenen, grote buizen, zitbobijnen die ook dienen om een parcours mee te bouwen en op en af te springen, zand en soms maïs of rijst in de exploreerbakken. Zoveel mogelijk rijk en uitdagend aanbod.
Daar horen grenzen en afspraken bij en soms ook even een time out.
Maar het allerbelangrijkste is : oogjes die stralen, een betrokkenheid die niet in te schatten is en gelukkige opengebloeide kinderen die elke dag stapjes vooruit zetten op denkniveau, creativiteit, sociale omgang, taal, kennis van de wereld en materialen,... en Juf heel vaak verrassen met wat ze zelf maken en creëren met het aanbod.

En daarom zijn er ook knikkers in de klas :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten