Translate

zondag 11 oktober 2015

Klasdoorbrekend werken

Binnenkort organiseren we ons eerste infospeeluurtje voor mama's en papa's. Het thema is 'motoriek', één van de competenties die we bespreken op ons Kleuterportret bij het oudercontact. Omdat het niet altijd zo makkelijk is om uit te leggen hoe, wat, waarom, en welk nut het heeft voor de verdere ontwikkeling (ook in de lagere school en nog verder door), willen we dit schooljaar al enkele van die competenties goed uitleggen en illustreren, op infomomentjes waar de ouders mee kunnen spelen, overal gaan kijken (dus ook in de andere klasjes), en nadien hun vragen, bedenkingen,... stellen. 

Maar voor we van start gaan, was het wel nodig om onze jongste kleuters al even gewoon te laten worden aan het spelen doorheen de klasjes. Met hoepels en ander materiaal bakenden we de weg van de ene naar de andere klas af, en het spelen kon beginnen. Ook de gang gebruiken we dus, want hoe meer ruimte, hoe leuker en beter!



Er werd trouwens al snel een huisje gebouwd aan onze klas, met de dikke kussens en moussen blokken, en later ook poppen, sjaals, buggy's uit de klas.




Iedereen ging overal wel eens spelen. Omdat er in onze zandbak zand en takken liggen, en bij juf Nele bvb maïs, is het leuk om ook daar eens te verkennen.


Ondertussen in de gang... :-)


Bij juf Sofie lagen er dan weer witte piepschuimstaafjes en allerlei rollen en leuke scheplepels in de zandtafel. Ook leuk om te ontdekken!


Een trein in een grote bak is niet hetzelfde als een spoorlijn bouwen op de vloer, dus ja, alweer een nieuwe ervaring.



Wij hebben geen timmertafel in de klas, maar juf Sofie wel, dus voila, ook die behoefte werd opgevuld!


terwijl Haroun na het bouwen van duplo-appartementen in ons klasje, aan de slag ging met het poppenhuis in het Drakenklasje!


Trixie tufte de gang door met een grote trein... tsjoektsjoek tuuttuut



terwijl er nog steeds druk werd gespeeld met de kruiptunnel, de hoepels en de glijbaan.




Na een poosje, verkennen is belangrijk maar brengt in het begin wel wat drukte met zich mee, begon iedereen toch wel ergens in één of ander klasje te spelen met materiaal dat ze in de eigen klas niet hebben. Miel en Lina gingen koken in onze klas,


en in onze zandtafel werden de flessen bovengehaald, hier en daar vond nog iemand een knikker die we vergeten waren...



maar geen nood: we maakten flessen vol zand ... met een geheim erin... ssshhht!



Na een uurtje gingen we stilaan opruimen, die eerste keer spelen over de drie klasjes was een leuke ervaring voor iedereen en dat we dat nog vaker gaan doen, daar twijfelen we niet aan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten