Translate

zaterdag 12 september 2015

De hit van de week...

was ongetwijfeld onze zandtafel. 
We speelden natuurlijk wel wat rond het thema 'we zijn op berenjacht' en dus kwam er bvb een rivier in onze zandbak aan het eind van de week. Pret verzekerd, met emmertjes vullen en opeens nat en koud zand. 
Maar ook simpelweg wat gaatjes in een buis, waar het zand doorheen kwam, zorgde voor veel experimenteren en onderzoek. Hoe kan ik het zand opvangen? Gaat dat met mijn schep of met mijn handen, of met een emmer misschien? En hoe vang ik het zand op als het uit drie gaatjes tegelijk stroomt? Oh ja, en zoveel buizen, die gaan allemaal een andere kant op... waar komt het zand terecht als ik het hier laat invallen of in die andere buis? 
Dus nee, het gaat niet om wat emmertjes vullen of wat scheppen, leeggieten, met de handen in het zand zitten. Het gaat om zo veel meer. Ontdekken, nadenken, waar is veel en waar is weinig? hoe zorg ik ervoor dat het zand komt waar ik dat wil? Hoe maak ik in het zand een putje? Of een berg? Moet het zand dan nat of droog zijn? 
De opsomming van wat we leerden is eindeloos...
Maar ook dit: er zijn veel kleuters tegelijk die willen spelen. En nee, er is niet voor iedereen een grote schep. Of een groot emmertje. Dus moeten we creatief zijn, en misschien op een andere plek in de klas iets gaan zoeken wat we kunnen gebruiken. Of delen met elkaar, overleggen, afspreken wie wat eerst mag gebruiken. En samen kijken wat er gebeurt, nog zoiets! Quinn giet bovenaan, en daar beneden staan er twee klaar om het zand op te vangen. Maar uit welke buis zal het komen? 




















Voor volgende week heeft Juf nog wat nieuws in petto... Ze heeft er nu al zelf zin in :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten